VÄLKOMMEN!

"ÄPPLET"

lördag 3 november 2012

RAISE UP YOUR HEAD GUYS!

Strawberry Fields
I morse fick jag äntligen springa i Central Park, en löpning som jag gjorde med mixed feelings. På vägen ner till CP sprang jag med Springtimegänget. En lustigkurre som vi mötte ville väl trösta oss så han ropade uppmuntrande "raise up your head guys" åt oss. Kanske en uppmaning man borde ta till sig, men lätt är det inte! Parken visade sig innehålla massor att se. Jag testade att springa NYCM:s upplopp som var kantad med läktare och flaggor från alla deltagande länder. Sedan fällde jag en tår vid John Lennons minneslund, Strawberry Fields. 

Corinne och jag fortsatte sedan dagen med lite sightseeing på egen hand. Vi tog subwayen ner till 34:th street och sedan tog vi en Yellow Cab ner till Downtown. Jag kände mig som Robert deNiro i Taxidriver. Passerade både Brooklyn- och Manhattanbridge. Därifrån med färja till Staten Island som drabbats mycket hårt av Sandy. På överfarten fick vi bl a se Frihetsgudinnan och Verrazano Narrovs Bridge där ju marathonstarten skulle ha skett i morgon. Efteråt tog vi buss tillbaks till Uptown. Klev av vid 72:andra gatan och vandrade därifrån till Central Park. Vid John Lennons minneslund Strawberry Fields var det nu fullt med folk. En trubadur sjöng gamla Beatleslåtar, stämningsfullt. Sedan traskade vi tillbaks till hotellet. Corinne var faktiskt riktigt tapper och höll jämna steg med mig hela tiden. Vi lyckades också väldigt bra med orienteringen. En rolig episod inträffade i slutet av sightseeingen. Corinne påstod plötsligt att hon träffat Christiano Ronaldo hand i hand med en supermodell. Jag till att kuta efter paret med paddan i högsta hugg. Jag ville ju för allt i världen inte försätta chansen att bonga en kändis och inkassera höga "kändispoäng".  Detta kändispoängsamlande är en rolig grej från min arbetsplats. Jag har hittills bara lyckats få ihop en fyra (av 10 möjliga). Den fyran fick jag då jag stötte ihop med Peter Jöback i en tom korridor i Länsinummi skola. CR skulle åtminstone ha ge mig det dubbla! Kutade alltså efter paret och hann ikapp dem rätt snabbt. Killens gångstil och hårfäste påminde om CR:s, men det var allt! Nåjaa, ännu har jag ett par dagar på mig att bonga t ex Yoko Ono vid Dakota Building. Har redan varit utanför hennes fönster fyra gånger!

I dag meddelade NYCM-arrangören att alla som hade plats i årets lopp, som plåster på såren, får starta nästa år i stället. I morgon springer jag också NEW YORK AID MARATHON 2012 i Central Park. Deltagarna samlar in pengar till de som drabbats av Sandy. Känns bra att få göra lite nytta.

PS
Lite senare visade det sig att alla deltagare gällde bara amerikanska löpare! :-(
Med anledningen av det uteblivna racet har jag fått många tröstande kommentarer på FB. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar