VÄLKOMMEN!

"ÄPPLET"

fredag 2 november 2012

THE RACE IS CANCELED

Vaknade klockan tre, men lyckades somna om och steg upp först klockan sex, man börjar vara lite amerikaniserad nu. Hämtade "moriskaffi" från gatan medan Corinne bredde och toastade mackor.. Samling i lobbyn klockan 7 och sedan iväg på morgonjoggningen. Vi var nog närmare 50 som deltog i den. Samma tur som i går, ännu har vi alltså inte fått springa i parken med stort P, Central Park. Vår guide Peter berättade lite om NYCM:s historia. Loppet initiativtagare hette Fred Lebow. Första gången sprang man loppet 1970 i Central Park, ca 50 fullföljde. Sedan ökade deltagarmängden snabbt. Då man passerade 2000 deltagare flyttade loppet ut till NY:s gator. På lördag beräknas 45 000 löpare och publiken till ca 2,5 miljoner.
Efter morgonjoggen åkte vi på en shoppingtur till Woodbury Common Premium Outlets, ett ställe med över 200 affärer, allt från Prada till Nike Factory Store. Corinne köpte en Calvin Klein-väska och så handlade vi lite souvernirer åt våra närmaste.

På vägen hem nådde oss ett chockartat besked. NY:s borgmästare Michael Bloomberg hade helt plötsligt ändrat sig och tillsammans med arrangörerna beslutat att ställa in marathonloppet. Vi visste inte vad vi skulle tro, men begav oss ändå iväg till nummerlappsutdelningen tillsammans med ett jättetrevligt par från Kalmar. Då jag skulle hämta ut min nummerlapp kom nådastöten. Jag fick ingen därför att loppet faktiskt var inställt. Då var tårarna inte långt borta vill jag lova. Senare på kvällen gick vi ut för att äta en bit mat med våra nyfunna vänner. Vi tröstade varandra som bara goda vänner kan göra.

Fred Lebow och Grete Weiz
Jag skall springa NYCM om det så är det sista jag gör här på jorden. Fred Lebow, alltså grundaren av loppet, sprang också en gång sitt eget race. Han gjorde det 1992 hand i hand med Grete Weiz från Norge, en av NYCM:s största löpare. Fred var sjuk och visste då att hans dagar var räknade. Vid målgången kramades han och Grete både hårt och länge. Kort därefter dog Fred och Grete finns inte heller längre bland oss.

PS
Jag är i toppform med tanke på nästa HOP-HAB Cup som springs nästa torsdag. Akta er medtävlare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar